2008. október 1., szerda

hármasságok


na tasya kāryaṁ karaṇaṁ ca vidyate
na tat-samaś cābhyadhikaś ca dṛśyate |
parāsya śaktir vividhaiva śrūyate
svābhāvikī jñāna-bala-kriyā ca ||

na – nincs; tasya – övé; kāryam – teendő; karaṇam – érzékszerv, tett, indíték; ca – és; vidyate – van tudva; na – nem; tad-samaḥ – véle egyenlő; ca – és; abhyadhikaḥ – több, hatalmasabb; ca – és; dṛśyate – van látva; parā – felsőbb; asya – övé; śaktiḥ – energia; vividha – sokféle, változatos; eva – bizony; śrūyate – van hallva; svābhāvikī – természetes, lényétől elválaszthatatlan [a śakti jelzője]; jnāna-bala-kriyā – tudat, erő, tett; ca – és;

Nincs néki teendője, sem érzékszerve,
hozzá senki se fogható s nincs nála jobb,
Magasztos ereje, úgy mondják, sokrétű:
tudás, erő, tett természetes néki.
(Svétásvatara-upanisad 6.8.)

A vers prózai fordítása a következő: „Teendője és (anyagi) érzékszerve nincs neki, senki sem egyenlő, vagy több nála, / lényétől elválaszthatatlan felsőbb energiái sokfélék: a tudás, az erő és a tett.”
Néhány további „hármasság”
lelki tulajdonságok: sat (létező) cit (tudatos) ānanda (boldog)
satyam (igazság)śivam (jóság) sundaram (szépség)
belső isteni energiák: sandhinī (a lét teljessége) samvit (mindentudás) hlādinī (gyönyör, boldogító)
bala (életerő) jñāna (tudás) kriyā (tett, kedvtelés)
jellemzője: megalapozó, produktív teljes tudatosság, mindentudásösztönző, kreatív
személy:BaladevaVāsudeva-KṛṣṇaRādhā
a fenség hangulatában:Ananta-śeṣa Nārāyaṇa Lakṣmī
isteni aspektusok: BrahmanParamātmā Bhagavān
módszer: jñāna yoga bhakti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése