2012. november 24., szombat

tudatos választás


Gandhi, mint oly sok más hindu, tradícióként kapta a növényevő életmódot. Kamaszkorában, lázas újító szenvedéllyel, megpróbálkozott a húsevéssel is: ha a húsevő angolok uralják Indiát, az biztosan jó dolog, minket is erősebbé, jobbakká tehet! Szüleinek persze nem merte megvallani próbálkozásait, inkább csak hazudozott… amit aztán annyira szégyellt, hogy inkább felhagyott a kísérletezéssel.
Később, mikor Angliába utazott volna, édesanyja nem engedte el jó szívvel… rossz híreket hallott ugyanis az Európába utazó fiatalemberekről. Ezért aztán egy szerzetes baráti tanácsát követve fogadalmat tétetett le az ifjú Gandhival: nem nyúl alkoholhoz, húsételhez, és kerüli az asszonyokat. (A szerencsejáték kimaradt… úgy látszik, ez a veszély köreikben fel sem merült.) Gandhi hű maradt fogadalmához – bármennyi nehézséget okozott a betartása –, ám valódi jelentőségét csak később értette meg. Önéletrajzában így ír erről: „Kóborlásaim során egyszer a Farringdon Streeten egy vegetáriánus étteremre bukkantam. Látványa olyanfajta örömmel töltött el, mint amit a kisgyerek érez, amikor valamilyen kedvére való ajándékot kap. Mielőtt beléptem volna, észrevettem, hogy az ajtó melletti üvegablakba eladó könyveket tettek ki. Köztük volt A vegetarianizmus dicsérete Salttól. Egy schillingért megvettem ezt a könyvet, és egyenesen bementem az étterembe. Ez volt az első, szívem szerint való ebéd, amióta Angliába érkeztem Isten a segítségemre sietett.
Salt könyvét az első sortól az utolsóig elolvastam: igen mély benyomást tett rám. Azóta, hogy e könyvet végigolvastam, nyugodtan mondhatom, hogy tudatos döntés alapján vagyok vegetáriánus. Áldottam a napot, amelyen fogadalmat tettem anyám előtt. Eddig azért tartózkodtam a húsevéstől, mert ragaszkodtam az igazsághoz és fogadalmamhoz, ám egyszersmind azt kívántam, bárcsak minden indiai húsevő lenne, és arra készültem, hogy egy napon én magam is szabadon és nyíltan elkezdek húst enni, s másokat is megnyerek az ügynek. Most a vegetarianizmus mellett döntöttem; terjesztése küldetésemmé vált.” (Önéletrajz, avagy az igazsággal való próbálkozásaim története)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése